11 december 2009

Luciakaos II (med Happy End)

Så... imorse var det Signes tur att vara Lucia. 06:50 skulle barnen vara lämnade, det var det svåraste momentet att klara av. Som tur är vaknade jag av mig själv 05:30, för jag hade naturligtvis glömt att sätta på alarmet! 06:45 står vi svettiga i hallen, jag har försökt kränga på Signes lucialinne över vinterjackan och insett att den var för liten för denna mundering undertill. Tänk om jag tagit hem overallen, det hade blivit en ännu mer skrattretande syn. Tog då på en softshelljacka över koftan, sen linnet över - funkade! Sen mössa, och slutligen luciakronan som jag dekorerat med glitter, OK, dags att åka, vi har bråttom! Då går luciakronan sönder, de små plastpiggarna håller inte för många utprovningar. Rickard lagar den blixtsnabbt med eltejp, tur att verktygslådan står i hallen. Signe är så förväntansfull och vill så gärna vara Lucia, så hon hade ju blivit knäckt om hennes inkompetenta föräldrar sabbat allt för henne. När ilfärden till förskolan var över såg vi att de inte börjat, tur var väl det. Snabbt lämnade vi över henne till fröknarna och ställde oss bland de andra föräldrarna.

Snart kom de, hela luciatåget med små knattar i tomtedräkt eller lucialinnen. Signe var glittrande glad och sjöng efter bästa förmåga. Blev nästan tårögd när jag såg henne stå där. När det var slut och pepparkakor skulle inmundigas ville hon inte ta av sig. Hon ville inte ta av sig när de var dags att säga adjö och vi skulle till jobbet. Jag tog av henne ytterkläderna men lät henne ta på sig linnet och kronan igen. Hoppas inte vår lilla fröken fastnar för mycket kring detta och ska vara lucia hela nästa vecka också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar