06 oktober 2009

Pretty In Pink

Signe har redan vid precis två och ett halvt års ålder, bestämt sig för att rosa är det rätta. Hon verkar ju ha en del äldre kamrater på Eken (storbarnsavdelningen) som jämt ropar när hon kommer och som hon tydligen leker med ute, och jag misstänker att det är de som är de rosa förebilderna. Hon har velat gå in på Eken ibland när vi lämnar Simon där, vill in och "leka prinsessor!"

Hon är mycket noga med vilka kläder som duger att ta på henne på morgonen. Bruna jeans och neutrala grönrandiga tröjor går inte alls. Det ska vara riktigt tjejaktiga kläder med glada mönster på. Hennes favorit är en lila tröja med ett flickansikte på. Hon frågar ofta efter "flickan", och utbrott har förekommit när jag har tillkännagivit att "flickan" ligger i tvättkorgen. Hon har helt enkelt blivit en modeguru i miniatyrform. Visst är det kul med kläder, men den där kampen mot att hon tar på sig smutstvätt är trist.

Hon uppskattar och berömmer gärna andras kläder, särskilt mina. Jag tog på mig en lite finare klänning i söndags när jag och Rickard gick på restaurang. Då sken Signe upp och ropade "Åh klänning - FIIIN!"

Det är dock inte bara kläderna som ska vara rosa. Hon ville gärna ha ett rosa toalettlock och rosa städset när vi hämtade dekorsten på K-Rauta. Visserligen skulle ett rosa toalettlock säkert underlätta den fullständiga övergången från potta till toa, men det är bäst att säga nej innan hela huset blir rosa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar