07 augusti 2009

fina flickor leker inte

Igår var jag på Lindex, jag skulle hämta ut ett paket med nya regnkläder till Simon. Gillar att man kan beställa på nätet och hämta ut i butik. Då såg jag att de hade 25% rabatt på alla jeans, tänkte då att man kan passa på att köpa ett par till Simon, han har ju börjat växa ur en del av dem. Valde snabbt ett par med tight passform (behövs till långsmal gosse) och såg att de låg på flickavdelningen. Tittade och synade... gick sen till pojkavdelningen för att se hur jeansen ser ut där. Jag är lite osäker på hur stor skillnad det är i kroppsform på så små flickor och pojkar. Naturligtvis var jeansen mycket rymligare där. Flickjeansen såg egentligen lite väl tajta ut. Om inte barnet har en smal kroppsform skulle det nog kännas lite trångt att gå i dem.

Då undrar jag genast mycket irriterat - varför ska flickor ha mycket trängre jeans än pojkarna? Och jag talar inte om flickor i tioårsåldern och uppåt - jag undersöker och vill köpa storlek 116 tll min son. Det ska vara sexåringar (enligt storleksmått) som ska bära plaggen, de ska väl förhoppningsvis leka, klättra och gunga. Det kan inte vara nåt vidare att klättra upp i en klätterställning med ett par trånga jeans! Eller ska inte sexåriga flickor leka heller? Ska de gå runt och se fina ut? Om man nu tycker det är finare med för små kläder... Det är verkligen otroligt att man lär flickor att de i sin roll som kvinna ska prioritera att se "fina" ut framför att ha drivkraft och hitta på konstruktiva saker. Det går att göra en lång utläggning om detta, och vilket förakt jag känner inför lågbegåvade bimboideal, men jag hoppar över det. Jag går hem tidigare från jobbet och äter ute i solen istället.

Jag köpte faktiskt ett par pojkjeans, de var fina. Simon får dra åt dem ordentligt i midjan och ha lite lösare passform. Men jag får nog hålla mig till Polarn o Pyret och deras svindyra jeans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar