09 mars 2010

det är krassligt

Helgen var härlig och kravlös. Inget inplanerat, bara vara. L var faktiskt sjuk och kom inte till Daniel, så han och Simon lekte själva hos honom. Tydligen hade det gått bra och de var ute en hel del. det kan såklart ha gått jättebra om L också kommit, trots allt har jag hört att Simon och Daniel leker tre tillsammans med I., och jag förstår det då som att Simon inte tappar fokus. De leker visst Star Wars. Otippat va? Det är hans nya intresseområde, och det är såklart inget konstigt med det. Det är bara den här dragningen till datorvärlden som stör mig. Det känns som ett missbruksbeteende, att bli så uppslukad och ha sån längtan efter där skärmen. Vi får lägga så mycket energi på tjat och gnäll så det blir på gränsen till outhärdligt. Det finns två-tre Star Wars-spel han spelar. Jag skulle vilja att han lekte mer med Signe igen. Hon verkar tröttna på honom, vill inte att han ska vara med. Man slits mellan två läger, och är man själv hemma med ansvar för mat, disk m.m. blir det en ganska svår uppgift.

Men, han blev sjuk på söndagen, hostade mer, fick feber. Igår var jag hemma med honom. Febrig och hostig som han är kan man inte ställa så mycket krav. Han fick spela, vi tittade på film. Han verkar visst gilla att vara sjuk, vi förstår varför. I alal fall blev dagen ganska lugn även för mig.

Mötet i torsdags gick bra. Har precis pratat med specialpedagogen också, en klok och varm kvinna som ser alla hans starka sidor. Det är tur att hon finns. Sen har vi dessa underbara förskolefröknar. Jag får ångest av tanken att skiljas från dem, men han möter säkert nya underbara människor i förskoleklassen. Hoppas Signe får flytta över till dem snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar